De geschiedenis van de schaar

Kappersdiploma

In de tijd dat kappers vooral haar knipten en er nog geen kappersdiploma bestond  bestonden, was er geen notie van styling. De schaar die ze gebruikten werd vooral gebruikt om het haar te knippen, niet om het enige stijl te geven. De term “in de handel blijven” betekende: van de kapper werd verwacht dat hij “in de handel bleef” en zich richtte op een niche die geen vaste klanten kreeg.

Met het groeiende belang van de reclame is de barbier een “legitiem” beroep geworden en ziet hij zijn dagen slinken. Kappers zijn vrijwilligers die voor hun werk een loon krijgen. Sinds de kapper de eerste knipbeurt gaf, is hij op de een of andere manier met het beroep verbonden. Zijn dagen van geheimzinnigheid zijn voorgoed voorbij: hij is een vaste klant in de kapperszaak en hij kent de laatste trends. Hij kan het weer voorspellen, ook of het een warme of koude dag zal worden.

Jarenlang specialiseerden kappers zich in het knippen van haar aan de achterkant en aan de zijkanten. In de begintijd was dit gevaarlijk: een knipje of twee bepaalde of de mond van de man omhoog zou blijven of niet. De barbier knipte vaak de lippen en trok aan de baard.

Het op één na oudste beroep, de kapperszaak, werd in 1094 opgericht. In die tijd trokken barbiers hun neusharen af en kozen ze voor kortere coupes. Ze leerden niet hoe ze huiden moesten epileren, noch hoe ze scheermessen moesten gebruiken. De behoeften van die tijd vroegen om het gebruik van scharen en tondeuses. De kapperszaak werd al snel de plaats waar mensen naartoe wilden om hun haar te laten knippen.

Voor vrouwen diende de kapper als een vorm van geneeskunde. De kappers van vroeger hadden geen verdoving. Zij geloofden dat het wassen van je haar vaak droogheid en roos veroorzaakte. De kapperszaak was in deze tijd ook overbevolkt omdat veel mannen er de voorkeur aan gaven hun haar door de barbiers te laten wassen. Ook de bedienden van rijke families begonnen de kapperszaken te bezoeken voor knippen en scheren.

Het was in de jaren 1800 dat de eerste commerciële barbierszaak werd geopend. Er werd van hen verwacht dat ze plukken, scheren en knippen uitvoerden. De kapperszaak is altijd geassocieerd geweest met verleiding en raffinement.

Vanaf het einde van de 19e eeuw begonnen kapperszaken zich te specialiseren in het drogen en trimmen van baarden. In die tijd begonnen kapperszaken te adverteren in kranten om mannen naar de zaak te lokken voor een scheerbeurt.

Toen de 20e eeuw aanbrak, begonnen mannen die voor hun knipbeurt naar de kapper gingen, te verdwijnen. In kapperszaken en salons werden mannen echter nog steeds routinematig geknipt voordat zij naar de salon kwamen.

Het was de 21e eeuw voordat mannen minder naar salons gingen. Ze vonden het nodig om gezien te worden als verzorgd en schoon. Ze kwamen tot het besef dat kapper zijn niet zacht genoeg was.

de stijl van een groot kapsel, werd populair in de jaren 2000. Deze look zag er, zelfs met extension , ruw en verfomfaaid uit. Al snel beseften zowel mannen als vrouwen dat deze stijl syllabisch kon zijn.

In 2006 hoorde een toonaangevende Duitse fabrikant van luxe haarproducten, over een nieuwe salonspray die het uiterlijk van het haar volledig zou kunnen veranderen.

Zij testten het product op kringen van vrijwilligers en stelden vast dat één druppel inderdaad elk haar veranderde in een prachtige karamelkleurige fontein van jeugdigheid.

Mensen lieten één druppel aan hun deur leveren en binnen een week waren ze zo mooi als blondines.

Lees meer:
Kapperscursus 
Kappersopleiding